Bethlehem - Hebron - Het Vijfde Evangelie

Zoeken
Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Programma
Dag 1 (reisdag)

Afhankelijk van de vliegtijden zal op de eerste dag, bij aankomst in Tel Aviv, een kort programma worden aangeboden om  de eerste indrukken te krijgen van dit geweldig mooie en bijzondere land.
Per touringcar worden we dan naar het eerste hotel gebracht, in Bethlehem.




Dag 2

Vandaag begint onze pelgrimsreis pas écht. En direct al met twee hoogtepunten!
De komende dagen verblijven we op historische, culturele en religieus bijzondere plaatsen. De (Bijbelse) geschiedenis zo chronologisch mogelijk volgend, stappen we in met een bezoek aan Hebron. 

Vaak genoemd in de Bijbel, heilig voor zowel moslims, joden, als christenen. Hebron (en het gebied er omheen) is de plaats waar veel gebeurtenissen rond Abraham, Isaak en Jakob hebben plaatsgevonden. Boeiende en nog altijd aansprekende verhalen uit de Bijbel. We bezoeken de Machpala: het stuk grond dat Abraham kocht om er zijn overleden vrouw Sarah te begraven. We horen waarom hij uitgerekend dit stuk grond wilde hebben en wat dit heden ten dage nog betekent voor het joodse volk. 
Uiteindelijk hebben Abraham & Sarah, Isaak & Rebbeka en Jakob & Lena er hun laatste rustplaats gevonden. 
Grote tombes markeren deze plaatsen. 
Een kleine 800 jaar na Abraham, werd David hier in Hebron gezalfd tot koning. Koning David, geboren als herdersjongen in Bethlehem. Bethlehem, dat dan ook nog altijd als 'Stad van David' bekend is, waar nog eens 1000 jaar later een nazaat geboren werd waar heel de mensheid van zou horen: Jezus de Christus, Wonderbare Raadsman, Goddelijke Held, Eeuwige Vader, Vredevorst, waar de profeet Jesaja al naar vooruit wees.


De middag staat dan ook in het teken van de geboorte van Jezus. We bezoeken o.a. de Geboortekerk met de Geboortegrot van Jezus. Verder, de Melkgrot waar Jezus gevoed werd door zijn moeder Maria.
Hier in Bethlehem vieren we de Eucharistie, onze eigen Kerstmis, natuurlijk opgeluisterd met zelfgezongen kerstliederen.





Eveneens in Bethlehem zullen we de scheidingsmuur tussen Palestina en Israël ‘bezoeken’. Deze muur, die vele vreedzame mensen hindert in hun dagelijkse vrijheid, bevat vele grafiti-teksten en tekeningen van spot en van haat. Maar ook een zeer bijzonder icoon van de heilige Maria. Dat zij, Koningin van de Vrede, voorspreekster mag zijn bij God, die muren omverwerpt en gesloten deuren kan openen.




 
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu